تبلیغات
ورودی های 89 برق مخابرات دانشگاه بین المللی امام خمینی - کلام آخر
 
یکشنبه 7 مهر 1392 :: نویسنده : روزبه تنها
به نام عشق...
با عرض سلام و خدا قوت به همه دوستان و هم کلاسیای عزیزم
کم کم دوره کارشناسی ما رو به پایانه و معلوم نیست دیگه بعد این روزا کی و کجا بتونیم همو ببینیم. پس چه خوبه از خودمون یادگار خوبی بذاریم.
همینجا عذرخواهی میکنم واسه همه بدی ها و کاستیام و طلب حلالیت میکنم!! و اما بعد...
خیلی از دوستان گلایه کردن که چرا محیط وبلاگ رو از حالت علمی ش خارج کردم ولی باور کنین این علومی که ما یاد میگیریم کفایت ما رو نمیکنه
دانشجو باید هم از نظر علمی و هم از نظر اعتقادی و بینشی اطلاعات کافی کسب کنه. به هر حال اگر موجبات رنجش کسی از دوستان رو فراهم کردم پوزش میخوام و برای اینکه حسن نیتمو ثابت کنم همه مطالب متفرقه رو پاک کردم. اما حیفم اومد کارام ابتر بمونه. بخصوص که دوست داشتم داستان نگاهم رو به پایان ببرم ولی قسمت نشد!! در عوض همه مطالبم یه مطلب میذارم از کتاب "بررسی" استاد علی صفایی حائری (عین صاد). واقعا حیفم میاد فقط یه تیکه شو بذارم ولی به هر حال چون در حوصله اینجا نمی گنجه مجبور به این کار شدم. ازتون خواهش میکنم کامل بخونینش. نظر هر کدوم از شما عزیزانم واسم محترمه ولی این حرف آخرمه و جامع همه حرفام پس راجع به این موضوع دیگه صحبتی نمی کنم و قضاوت و برداشت رو به شما دوستان واگذار میکنم
برای خواندن اصل مطلب به ادامه مطلب بروید!! کتاب کاملشم میتونین از سایت einsad.ir دانلود کنین.
در پایان واسه همه تون آرزوی تندرستی و بهروزی دارم
و ما توفیقی الا بالله...
یا حق...
*************************************

حجاب و آزادى روابط

  مادام كه تلقى ما از انسان و برداشت ما از خویشتن دگرگون نشده،

 مادام كه نقش انسان مجهول مانده و بینش او از این نقش در حد تنوع، در حد زندگى تكرارى و مدار بسته، در حد خوشى‏ها و سرگرمى‏ها، در حد بازیگر شدن و بازیچه ماندن و تماشاچى بودن، خلاصه شده،

 مادام كه زندگى جز نمایش و بازى، بارى ندارد، ناچار سنگینى حجاب طبیعى است، مگر این كه با شعارها همراه شوى و یا در جوّ روشنفكرى قرار بگیرى و یا بخواهى به گونه‏اى دیگر به نمایش بپردازى یا بخواهند با تشویق و تعریف آمادّه‏ات سازند.

 مادام كه تلقى ما از خویش عوض نشود، حجاب هیچ مفهومى نخواهد داشت و چیزى جز كفن سیاه و قبرستان خانه و مرگ نشاط زندگى و نابودى شادى‏ها، عنوان نخواهد گرفت.

 و هزار عذر خواهى داشت كه خودت را از آن آزاد كنى:

 كه پاكى زن در لباسش نیست، چادرى‏هاى كثیف و لجن بى‏شماره‏اند.

 كه من پاكم چه منّتم به خاكه،

 كه من راه خودم را مى‏روم، چشمشان كور نگاه نكنند.

 كه اصلاً دل باید پاك باشد.

 كه چادر، بیشتر مرد را كنجكاو و تحریك مى‏كند.

 كه این مسائل در كشورهاى مترقى كاملاً حل شده‏اند و دیگر مسأله‏اى نیست.

 كه روابط آزاد، طبیعى است.

 كه محدودیت، عقده مى‏آورد و محرومیت، سركشى را مى‏زاید.

 و خلاصه هزار عذر و توجیه. و تازه اگر مجبور بشوى كه به خاطر ترسى و یا عشقى، حجاب بگیرى، تازه خود حجاب تو مى‏شود بازى تو. و چادر تو مى‏شود مترى چندك و رنگش باید فلان و گل‏هایش باید بهمان باشند. و این است كه همان انحراف، در این شكل جلوه مى‏كند. و تو كه هنوز نقش خودت را عوض نكرده‏اى، در هر لباسى همان خواهى بود و همان بازى‏ها را خواهى داشت و فقط با تنوع‏ها خودت را فریب خواهى داد و به ریش دیگران خواهى خندید.

 راستى خانمى كه زندگى را جز این نمى‏داند كه كار كند و حقوق بگیرد تا بتواند بهترین‏ها را تهیّه كند و در بهترین‏ها آن را آمادّه كند و در بهترین‏ها از آن استفاده كند و نشان بدهد كسى كه تمامى عمرش و عمق زندگیش همین چند انگشت گرفتن و دوختن و پوشیدن و نمایش دادن و جالب بودن و در چشم‏ها نشستن است، آیا مى‏تواند كه خودش را در لباس محبوس كند و خودش را بپوشد؟ پوشش؛ یعنى مرگ، یعنى تمام شدن، یعنى پوچ شدن و به بن‏بست رسیدن، كه اینها جز سرگرمى و تنوع و لذت و نمایش و جالب بودن و در چشم‏ها و دل‏ها نشستن چیزى نمى‏خواهند؛ چون خودشان را بیشتر از این نمى‏بینند و بالاتر نرفته‏اند. 

  زیر بناى حجاب

 زیر بناى حجاب، همین دگرگون كردن بینش و عوض كردن تلقى و برداشت‏هاست. آن وقت آنچه سخت و رنج آلود است شیرین و مطلوب خواهد شد و راحت و آسان خواهد گردید.

 هنگامى كه من با مقایسه‏ها، ارزش‏هاى بیشتر خودم را یافتم و با شهادت استعدادهایم، كار بزرگ خودم را شناختم و از تنوع و تكرار و از لذّت و خوشى، به تحرك و به خوبى‏ها رو انداختم، با این بینش، دیگر هیچ تنوعى مرا ارضاء نخواهد كرد و هیچ چشمى و هیچ دهانى و هیچ دلى، جایگاه من نخواهد بود، كه من در این تنگناها نمى‏گنجم و در این محدوده‏ها، محبوس نمى‏شوم.

 هنگامى كه با همین مقایسه، عظمت من مشخص گردید و كار من نمودار گشت، ناچار من به شناخت دنیا راه مى‏یابم. اگر نقش من تحرك باشد و كار من حركت، ناچار دنیا راه من خواهد بود و در این راه من نباید گردى به پا كنم و دلى را بگندانم و كسى را به خود جلب كنم و خودم را در چشم‏ها بنشانم. آنچه امروز آرزوى من و تمام همّت مرا تشكیل مى‏دهد، با این بینش، بزرگ‏ترین خیانت مى‏شود و نابودى وجود من و نفى ارزش‏هاى جدیدى كه به آنها راه یافته‏ام.

 با این بینش دیگر هیچ كدام از آن عذرها، رنگى نخواهد داشت؛ چون لباس بینش نمى‏آورد، ولى بینش‏ها تو را وادار مى‏كنند كه گردى بلند نكنى و دلى را به خود نگیرى و سنگ راه نباشى.

 مسأله این نیست كه من پاكم، مسأله این است كه اگر كسى با عمل من گندید، ناچار گند او به من هم سرایت مى‏كند، كه من در جامعه‏ى مرتبط زندگى مى‏كنم. و مسأله این است كه من از محدوده‏ى حصارها و دیوارهاى من و خودم گذشته‏ام و در من تمام خلق گنجانده شده و عشق آنها در دل من هم نشسته است.

 مادرهایى كه داروهاى سمى را از دسترس بچه‏هاى فضول دور نگه مى‏دارند، از همین عشق سرشار شده‏اند. و این است كه بریز و بپاش نمى‏كنند و بزن و برو نیستند.

 این عشق و آن ارتباط و پیوستگى، این دو عامل مانع این است كه تو به گندیدگى و آلودگى دیگران بى‏اعتنا باشى؛ كه در هستى نظام یافته و در جامعه‏ى مرتبط نمى‏توان ولنگار و بى‏تفاوت بود.

 و اما داستان پاكى دل، ناچار پاكى عمل را به دنبال خواهد آورد، كه درخت زنده بار خواهد داد و دل پاك، عمل پاك خواهد آورد.

 اما كنجكاوى‏ها، هنگامى از درون با شناخت‏ها و بینش‏ها، ارضاء شده باشد، آن وقت نباید از بیرون تحریك‏ها در میان باشند و سنگ‏ها مانع حركت شوند. آنچه كنجكاوى را تحریك مى‏كند، همان به خویش خواندن‏هاست، چه در حجاب و چه بدون حجاب و این تحریك‏ها در تمام شكل‏هایش كنترل مى‏شود، در حالى كه راه صحیح برداشت و ارضاء وجود دارد. و آنها كه به تحرك رسیده‏اند، بدون احتیاج به تنوع‏ها، تأمین خواهند شد. كنجكاوى هنگامى بیشتر خواهد بود كه جلوى استعدادها را گرفته باشند، اما اگر رهبرى كرده باشند و جهت داده باشند، دیگر مسأله‏اى نیست.

 و اما این توضیح كه این مسائل در كشورهاى دیگر حل شده، به این مى‏ماند كه بگوییم مسأله‏ى رودها در كشورهاى دیگر حل شده، مى‏گذارند هرز برود و باتلاق بشود. هرز كردن استعدادها، با راه حل و بهره‏بردارى از آنها یكى نیست. این كه در آن كشورها، بدون معطلى مى‏توانند این نیروها را هدر كنند، راه حل حساب شده براى بهره‏بردارى نیست. یك دسته این نیروى عظیم را احتكار كرده‏اند و دسته‏ى دیگر بى‏حساب پرورشگاه‏ها و باشگاه‏ها و كلوپ‏ها را به چرخ انداخته‏اند و از این نیروهاى زندگى ساز، جز سوختن ریشه‏هاى خویش بهره‏اى نبرده‏اند، در حالى كه مى‏توانستند با شكل دادن به استعدادها و رهبرى كردن و جهت دادن به آنها، نه محرومیت و عقده را به دنبال بیاورند و نه با روابط آزاد، با نظام‏ها و سنت‏هاى حاكم بر جهان و بر انسان درگیر شوند.

 انسان با آن عظمت، در جهانى زندگى مى‏كند همراه نظام و سنّت و در جامعه‏اى زندگى مى‏كند همراه ارتباط و پیوست. و نشاط این انسان، در بى‏نیاز شدن و تأمین شدن تمام كمبودها و شكوفا شدن تمام استعدادهاى اوست، نه در هرز كردن استعدادها و نه در احتكار كردن آنها، كه این هر دو درگیرى مى‏آورد و رنج مى‏زاید. ممكن است در یك لحظه با خوشى‏ها همراه باشد ولى این خوشى همان خاك بازى بچه‏هایى است كه از درد كزاز غافلند و رنجِ بریدن دست و پا را تجربه نكرده‏اند.

 انسانى كه خودش را هرز كرده و خوش بوده و كیف كرده، در واقع از آنجا لذت برده كه نمى‏داند چه از دست داده، فقط حساب كرده كه چه به دست آورده است. ما از حجم استعدادها و از عظمت خویش غافلیم و خود را جزء دارایى حساب نمى‏كنیم و این است كه با لذّتى كه در عوض از دست دادن خویش و عمر و هستى خود به دست آورده‏ایم، سرخوشیم و سرشاد.

  وسعت حجاب

 با این توضیح مى‏فهمیم كه حجاب تنها مخصوص زن نیست، كه مردها هم باید حساب شده حركت كنند و گرد و خاك بالا نیاورند و دل‏ها را به خود گره نزنند، كه هر كس در سر راه دل‏ها بنشیند، او راهزن است و طاغوت. و این مسأله در آن وسعت مطرح مى‏شود كه حتى زن و شوهر را هم مى‏گیرد، كه هیچ یك نباید بر دیگرى حكومت كنند و هیچ كدام نباید صاحب دل این و آن باشند، كه دلدار، دیگرى است. و هر كس خلق را در خود نگه دارد و باتلاق استعدادهاى عظیم او بشود او هم طاغوت است.

  مقدار حجاب و برخورد

 مقدار حجاب و پوشش، با در دست داشتن این بینش و این ملاك، روشن مى‏شود كه همیشه یك شكل و یك مقدار ندارد. تو در برابر آتش سوزانى كه حتى كفش‏ها و دمپایى‏ها تحریكش مى‏كنند و تمام وجودش را مى‏سوزانند، وضعى خواهى داشت كه در برابر سلمان و یا وجود سازمان گرفته‏ى دیگر ندارى. در برابر آنها كه در دلشان مرض‏ها و آتش‏هاست، حتى صداى تو و رفت و آمد تو كنترل مى‏شود و پوشیده مى‏گردد.

 فاطمه(س) در برابر سلمان و ابوذر، به گونه‏اى است كه در برابر دیگران نیست. و این ملاحظه‏ها براى كسانى كه به این آگاهى رسیده‏اند، هیچ دشوار نیست. این بارها براى این ظرفیت‏ها ناچیز است، حتى مى‏بینیم كه مادران آگاه چطور وسائل شكستنى و یا داروهاى مسموم را از دسترس بچه‏ها دور نگه مى‏دارند، كه محبت آنها و عشق مادرى آنها، مى‏تواند این همه فشار را آسان كند و مشكل‏ها را از میان بردارد.

 این دیدگاه وسیع است كه مى‏تواند روایات مختلف را بیابد و بفهمد. روایاتى كه از حركت فاطمه(س) و زینت و برخورد زن‏هاى مسلمان سخن مى‏گوید. و روایاتى كه سعادت زن را در این مى‏داند كه با مرد برخوردى نداشته باشد.

 على(ع) در نهج البلاغه مى‏گوید: «شنیده‏ام كه در بازار بصره لباس زنى با عباى مردى برخورد كرده، از شرم بمیرید».

 این یك اصل است، كه برخوردها را محدود مى‏كند، مگر آنجا كه ضرورتى باشد و رجحانى و اهمیتى، كه این اهمیت و رجحان و ضرورت، حتى به اسارت رفتن زینب عریان را، توجیه مى‏كند. و ضربه خوردن فاطمه‏ى مدافع حق را توضیح مى‏دهد. با چنین بینش و با چنین ملاك‏هایى است كه مى‏توانى این تفاوت‏ها را بفهمى، كه اسلام نه تنها عمل كه عامل‏ها و انگیزه‏ها را در نظر دارد. و با این ملاك‏ها و معیارها، احكامش را طرح مى‏كند.

 كه رسولان، همراه بیّنات و كتاب و میزان آمده‏اند؛ بیّناتى كه روشنگر ارزش انسان و نظام جهان و ارتباط و پیوستگى دورها و جداها بوده‏اند. و كتابى كه دستور العمل این انسان در این راه نظام یافته بوده است. و میزانى كه شاغول حركت این انسان و ملاك آن احكام بوده است. و در نتیجه همراه این روشنى و دستور و معیار، هر كس مى‏توانست خودش بر پا بایستد و حركت كند و در بن‏بست نماند...





نوع مطلب : متفرقه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 16 آذر 1396 08:19 ب.ظ
Thanks for the good writeup. It if truth be told was once a leisure account it.
Glance advanced to more added agreeable from you! However, how could we keep up a correspondence?
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 04:04 ق.ظ
Hi there, this weekend is pleasant in support of me, because this point in time i am reading this
fantastic informative paragraph here at my residence.
سه شنبه 22 فروردین 1396 06:12 ق.ظ
Thanks for every other excellent post. The place else could anybody get that type of
info in such a perfect way of writing? I've a presentation subsequent
week, and I'm on the search for such information.
یکشنبه 20 فروردین 1396 07:38 ب.ظ
It's great that you are getting thoughts from this article as well as from
our dialogue made at this place.
سه شنبه 15 فروردین 1396 09:48 ب.ظ
Hmm it appears like your site ate my first comment (it was super long)
so I guess I'll just sum it up what I wrote and say,
I'm thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring
blog blogger but I'm still new to everything.
Do you have any recommendations for first-time blog writers?

I'd definitely appreciate it.
شنبه 4 آبان 1392 12:55 ب.ظ
خیلی ببخشید...
من وقتی اومدم اینجا که برو
این کریم ترکه اینجا چی میگه؟!
کجای دنیا اینطوریه؟
شیطونه میگه کفه گرگری رو بزنما
پسر برو....
شنبه 4 آبان 1392 12:49 ب.ظ
با تشکر از مطلب آموزندتون، فقط یه عرضی داشتم،
ببیییییییییییییین.....
برو...
شنبه 4 آبان 1392 12:28 ب.ظ
برو خونه...
ببییییییییییییییین....
برو خونه...
دوشنبه 15 مهر 1392 02:46 ب.ظ
باسلام وتشکربه خاطرمطلب زیباوپرمحتوایتان که حقایق جامعه ی امروزی روعمیق ودرست بیان کرده .امیدوارم که ازاین دست مطالب که حقایق فراموش شده ی جامه ی امروزویادآوری می کنه بیش ترموردمطالعه وبررسی قراربگیره وبه سمع ونظربخصوص دانشجویان برسه.باتشکرازدغدغه ی قشنگتون.انشاءالله که ادامه پیداکنه وثمره ی خوبی داشته باشه.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


ورودی های 89 برق مخابرات دانشگاه بین المللی امام خمینی
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : برق مخابرات
نظرسنجی
کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













کدام یک را برای بهتر شدن بازدهی فعالیت های انجمن علمی برق در اولویت می دانید؟(انتخاب چند گزینه ممکن است/لطفاً حداکثر پنج گزینه تعیین کنید.)













آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :